04 March 2013

Kesan Membunyikan Sendi Jari Jemari Anda




Ketika badan sengal itu memang terasa melegakan sesudahnya. Namun, sebaiknya kita jangan terlalu sering melakukan ini, mengapa?

Menurut Brian Cassaza, MD, dari Universiti California, Amerika, kesan Membunyikan Sendi-Sendi Jemari bila salah satu urat saraf tersepit di antara tulang ekor leher. Maka, kesannya boleh bemacam-macam, bergantung kepada rangkaian saraf itu menuju ke mana. Tapi, pada umumnya, akan mengakibatkan organ tubuh seperti kaki dan tangan sukar diarah oleh otak.

Orang yang mengalami hal tersebut, biasanya berjalan seperti robot, kerana, otak gagal memberi arahan kepada organ-organ tubuh untuk melakukan apa yang diiinginkan.

Sama halnya dengan membunyikan tulang leher, gerakan membunyikan sendi di jarijuga merupakan kebiasaan yang salah kerana menyalahi peraturan sendi biasanya dan boleh menghancurkan tulang-tulang rawan di dalamnya. Jika kebiasaan ini dilakukan terus menerus maka dapat menimbulkan penyakit sendi yang kronik di kemudian hari.

Para saintis bioperubatan telah mempelajari Kesan Membunyikan Sendi-Sendi Jemari apa yang sebenarnya berlaku ketika kita menekuk tulang sendi jari dengan menggunakan mikrofon yang sensitif.

Di dalam ruang sendi antara tulang-tulang terdapat cecair dan ikatan sendi (ligamen) di setiap sisi ruang sendi yang menyatukan tulang.

Saat anda menarik jari, hal ini membuat ruang sendi makin besar. Akibatnya, tekanan dalam ruang sendi makin menurun. Maka, ikatan sendi tersedut ke dalam. Ketika tekanan menurun, muncullah gelembong (karbon dioksida), hanya dalam satu per ribuan saat. Gas inilah yang menimbulkan bunyi letupan yang merupakan suara pertama.

Gelembong itu mengisi 15% ruang sendi yang sekarang menjadi lebih besar. Kerana ruang sendi diisi oleh gelembong, cairannya tiba-tiba mendorong ikatan sendi dan menolaknya ke posisi semula. Pada saat ligamen “didorong kembali” muncullah bunyi kedua.

Tenaga yang hilang dalam sendi sangat rendah, hanya sekitar 7% daripada yang diperlukan untuk merosakkan tulang. Tetapi, bila terlalu sering melakukannya, boleh dikira sendiri dan hasilnya tentu sangat berbahaya.

Sebuah penelitian melibatkan 300 orang yang telah membunyikan buku jarinya selama 35 tahun. Kesan Membunyikan Sendi-Sendi Jemari Memang, hasilnya tidak ada kes artritis pada tangan mereka. Namun, kesan lain adalah mereka mempunyai sendi yang membesar, tangan mereka menjadi lebih lemah, berkurang satu perempat dari kekuatan tangan yang seharusanya.

Jadi, membunyikan buku jari tangan dan sendi tulang yang lain akan terasa saat kita tua nanti, 35 hingga 40 tahun akan datang.

25 January 2013

Allahuakbar.. Jangan Sampai Terminum Air Kencing Anjing - Merenung Sejenak

Dikatakan kisah ini diceritakan sendiri oleh baginda rasulullah s.a.w sendiri kepada para sahabat,tapi bagaimana taraf hadis tersebut,saya tidak pasti.Jika saya tersalah sila beri teguran..
  
Pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun jadi kebingungan. 

Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu.

 Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. 

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

22 January 2013

kalau perempuan tanya + kata

1. Kalau perempuan tanya : Lawa ke budak pompuan tu?
   Makna tersembunyi     : Siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?



2. Kalau perempuan tanya : You dah makan ke belum?
   Makna tersembunyi     : Jom pi makan. Lapar ni!



3. Kalau perempuan kata : Lawa-lawa la baju kat sini,yek. 
   Makna tersembunyi    : Belikanlah untuk I.


4. Kalau perempuan kata : Rasa macam nak pening la.
   Makna tersembunyi    : Tolong picit kepala.



5. Kalau perempuan kata : Letihnya hari ni. Mana nak masak, basuh kain-baju lagi... 
   Makna tersembunyi : Kita makan kat luar jelah. Lepas tu, tolong basuh kain-baju sekali, yek.


6. Kalau perempuan kata : Kita lebih sesuai berkawan saja. 
   Makna tersembunyi    : I tak nak kat you. Tak paham-paham ke?


7. Kalau perempuan kata : I suka berkawan dengan you.You baik,memahami bla bla la... 
   Makna tersembunyi    : Hish... I rasa macam minat sesangat kat you la. Rasa macam nak jadi awek you je.


8. Kalau perempuan tanya : You pernah tak teringatkan awek you yang dulu? 
   Makna tersembunyi : Kalau nak gaduh, kalau berani sangat, sebut la nama dia depan aku.


9. Kalau perempuan kata : I sanggup berkorban demi kebahagiaan you. 
   Makna tersembunyi : Amboi! Aku kena berkorban. Habih, hangpa dua ekoq gak yang seronok. 

10.Kalau perempuan kata : I tak kisah kalau memang betul you nak kahwin lagi satu. asalkan you berterus-terang dengan I, bersikap jujur dan berlaku adil. 
   Makna tersembunyi : Sapa kata aku tak kisah? Adil ke tak adil, aku tak kira! Langkah mayat aku dulu sebelum nak menikah lagi satu. Ini cuma contoh saja.

KIKIKI #NISUMAJOKEJETAU

Ujian Kesegaran Minda

Jawab spontan, jangan byk fikir!
Baca satu demi satu!
Concentrate!

1. Kertas A4 apa warna dia ?

2. Asap warna dia ?

3. Tisu warna dia apa ?

4. Lembu minum apa ?

yang jawab susu konsentrasi anda terganggu, sbb lembu minum air..

1. Rambut anda warna apa ?

2. Tulisan ini warnanya apa ?

3. Jalan raya warnanya apa ?

4. Kelawar tidurnya bila ?

yang jawab malam, ertinya konsentrasi anda terganggu. sbb kelawar tidur siang hari.

1. Warna cendol apa ?

2. Daun kelapa warnanya apa ?

3. Warna bagi kebanyakan daun ?

4. Harimau makannya apa ?

yang jawab rumput itu salah. sbb harimau makan daging


HAHA CHILL LAH!!

17 January 2013

6 perkara ini yang wajib kita sibukkan diri



1- Jika manusia sibuk memperbanyakkan amal, maka hendaklah kamu sibuk menyempurnakan sebaik-baik amal.

2- Jika manusia sibuk dengan perkara-perkara sunat, maka hendaklah kamu sibuk menyelesaikan perkara-perkara fardhu.

3- Jika manusia sibuk memperbaiki perkara-perkara zahir, maka hendaklah kamu sibuk memperbaiki perkara-perkara batin.

4- Jika manusia sibuk mencari kesalahan orang lain, maka hendaklah kamu sibuk mencari kesalahan diri sendiri.

5- Jika manusia sibuk mencari kesenangan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari kemakmuran Akhirat.

6- Jika manusia sibuk mencari keredhaan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari keredhaan Akhirat.

25 September 2012

ciri-ciri kawan yang best


1)    Pilih orang yang mempunyai  minat yang sama seperti anda supaya anda mempunyai  persamaan, tetapi jangan mengetepikan orang yang  langsung tidak mempunyai persamaan dengan anda,  bersikap terbuka baik untuk anda.                                                                                     
2)    Ingatlah pada satu pedoman  penting iaitu berlaku baik terhadap orang lain  sebagaimana anda suka diperlakukan. Sekiranya anda  menghormati orang lain,orang lain akan  menghormati anda juga.
3)    Sedarlah bahawa tiada siapa  yang sempurna, setiap orang mempunyai sifat-sifat  aneh dan kecacatan, dan menerima kecacatan antara  satu sama lain adalah kunci persahabatan yang baik.
4)    Hargai pendapat satu sama  lain.
5)    Sedarlah bahawa kawan yang  rapat sekalipun tidak dapat bersama 24 jam.Bina  minat-minat yang lain dan jangan cemburu apabila kawan  anda mempunyai minat-minat yang lain  juga.
6)    Komunikasi sangat penting,  kawan anda tidak boleh membaca fikiran  anda.Sekiranya ada sesuatu yang menjejaskan persahabatan  anda, beritahulah.
7)    Jangan biarkan faktor luaran  seperti tekanan (stress)    menjejaskan persahabatan anda. Kawan yang baik akan membenarkan anda  melepaskan perasaan kepada mereka, tetapi jangan hanya  mempergunakan mereka untuk melepaskan perasaan ... dan  sebagai balasan anda sepatutnya bersedia untuk  mendengar luahan perasaan mereka pula.
8)    Belajar daripada satu sama  lain.
9)    Jangan mengata di belakang  kawan anda.

10)  Pilih kata-kata anda dengan  bijaksana kerana anda tidak boleh menariknya  kembali.

16 August 2012

panduan menyayangi seseorg


1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan.
Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagal kerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa.
2. Sayangi dia seadanya.
Di dunia terdapat hampir 6 billion manusia dengan 6 billion personaliti. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.
3. Sayangi dia sepenuh hati.
Sesungguhnya dia telah banyak bekorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.
4. Hormati pendirian dan keputusan dia.
Jangan anda merayu dan jangan mencipta alasan supaya dia menerima cinta anda kerana kelak, yang anda akan dapat darinya hanyalah cinta simpati dan bukannya cinta setulus hati.
5. Yakinkan diri anda akan keistimewaan dia.
Dia adalah satu-satunya di dunia ini dan jangan mengharapkan kesempurnaan dari dia kerana dia telahpun cukup sempurna semenjak anda mula terpikat padanya.
6. Sangka baik padanya.
Sentiasa bersangka baik padanya jika kita juga mahukan sebegitu darinya. Pastikan anda akan sentiasa meletakkan diri anda di tempatnya sebelum melakukan apa-apa. Jika anda sendiri tidak dapat menerimanya, apatah lagi dia.
7. Jangan berjanji menyayangi dia untuk selama-lamanya.
Kerana selama-lamanya bagi anda mungkin akan berakhir keesokkan harinya, tapi berjanjilah untuk menyayangi dirinya seolah-olah setiap hari itu adalah hari yang terakhir untuk anda berdua.
8. Berikan kepercayaan anda padanya.
Percayalah kepadanya, nescaya dia akan melindunginya sepenuh jiwa dan raga.
9. Jangan sesekali meninggalkan dia tanpa sebarang alasan.
Dia bukan hanya akan setakat menangis kecewa dan kemudiannya meneruskan hidup seperti biasa, ketahuilah bahawa jiwanya akan mati secara perlahan.
10. Jangan cepat berbangga dengan diri anda.
Memenangi hatinya bukanlah satu kejayaan yang mutlak tetapi anugerah itu hanya layak anda perolehi setelah anda berjaya menyayanginya sehingga ke akhir hayat. Ketahuilah, dia memilih anda adalah kerana dia percaya bahawa anda adalah seorang yang jujur dan akan menepati janji. Anda telah bersusah payah dan berusaha sedaya upaya untuk memenangi cintanya, maka dengan itu haruslah juga anda berusaha untuk terus menyintai dirinya dengan apa jua keadaan sekalipun.

20 July 2012

jangan.. jangan.. jangan..


·         Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.


·         Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

·         Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.

·         Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

·         Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat)..

·         Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH Dan DOA makan. Nanti rezeki Kita dikongsi syaitan.

·         Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

·         Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

·         Jangan biarkan mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

·         Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

·         Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

·         Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.

·         Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

·         Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.

·         Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

·         Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.

·         Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

·         Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

·         Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita. Sesungguhnya ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

·         Jangan baca saja, tetapi hendaklah disusuli dengan amal. Ilmu tanpa amal seumpama pohon yang tidak berbuah.

sekadar nasihat


Sedikit nasihat untuk kita sama2 fikir2kan dan amal2kan…
Kita bukannya…
1.     Kita bukannya pandai untuk cakap orang lain bodoh
2.    Kita bukanlah kaya untuk cakap orang lain miskin
3.    Kita bukanlah handsome untuk cakap orang lain muka tak handsome
4.    Kita bukanlah cantik untuk cakap orang lain tak lawa
5.    Kita bukanlah baik untuk cakap orang lain jahat
6.    Kita bukanlah alim untuk cakap orang lain lupa sembahyang
7.    Kita bukanlah kuat untuk cakap orang lain lemah
8.    Kita bukanlah berani untuk cakap orang lain penakut

Tapi kita adalah…
1.     Kita adalah pandai jikalau kita sebarkan ilmu itu kepada orang lain
2.    Kita adalah kaya jikalau kita manfaatkan kekayaan kita kepada jalan kebaikan
3.    Kita adalah handsome jikalau kita tak meninggi diri
4.    Kita adalah cantik jikalau kita sentiasa memuji orang lain
5.    Kita adalah baik jikalau kita mengajak orang lain kearah kebaikan dan menjadi contoh dan tauladan orang lain
6.    Kita adalah alim jikalau kita memperuntukkan sebahagian rutin seharian kita kepada-Nya dengan seikhlas hati
7.    Kita adalah kuat jika kita sentiasa membantu orang yang lemah
8.    Kita adalah berani jikalau kita sanggup menggadaikan nyawa untuk mempertahankan agama

09 July 2012

hepy besday to you


hepy besday to Noor Aizam Binti Abdul Rahman yang ke 33..
hari ni (9 Julai 2012) adalah hari tua anda.... 
sory tak dapat call hari ni sebab tipon dah kena sekat (belom bayo bil lagi)..