21 April 2011

8 Penyebab Anda Lupa


Jika anda selalu lupa sebaiknya jangan dibiarkan. Cari penyebab anda mudah lupa berdasarkan tanda berikut ini :

1. Kadar gula darah tinggi
Penyimpanan memori boleh terganggu akibat tingginya gula darah anda. Awas, keadaan ini boleh menggangu bahagian otak yang berhubungan dengan memori. Jika mempunyai keturunan keluarga yang ada penyakit kencing manis, sebaiknya kawal kandungan gula anda.

Lakukan juga ujian gula dalam darah secara rutin. Jangan lupa menjaga pola makan seimbang serta tetap aktif. Berjalan kaki adalah salah satu alternatif berkesan mencegah diabetes.

2. Kurang berehat
Otak memerlukan cukup tidur untuk menyimpan memori baru. Dalam satu kajian, responden yang tidur enam jam setiap malam selama dua minggu mungkin tidak merasa kurang tidur. Namun, setelah dilakukan ujian memori secara tetap, hasilnya mereka sukar mengingat memori jangka pendek.

Pertajam daya ingatan anda dengan kadar rehat yang cukup. Jika anda tidak boleh, cuba lakukan tidur pendek selama enam minit semasa tubuh terasa lemah. Cara ini boleh meningkatkan ingatan dan memacu proses memori penting dalam otak.

3. Berdengkur
Berdengkur tidak hanya mengganggu kualiti tidur, tapi juga boleh menurunkan daya ingatan. Semasa tidur berdengkur, saluran nafas anda akan terhalang, sehingga menahan oksigen beberapa saat pada sesuatu waktu dan menyebabkan sel-sel otak ‘kelaparan’.

Menurut kajian, lelaki lebih sering berdengkur dibandingkan wanita. Dan, faktor risiko lainnya, kebiasaan ini boleh muncul kerana kelebihan berat badan atau berusia lebih dari 40 tahun.

Jika anda atau pasangan punya kebiasaan berdengkur, sebaiknya anda mendapat nasihat pada doktor. Anda mungkin perlu memakai perangkat khusus untuk mengatasi berdengkur semasa tidur agar aliran oksigen boleh lancar menuju otak. Dengan begitu, daya ingat anda boleh kembali meningkat.

4. Metabolisme menurun
Jika hal ini terjadi, kemungkinan anda memiliki masalah tiroid. Hormon tiroid mengawal metabolisme tubuh. Bila produksinya terlalu banyak atau terlalu sedikit dapat mengganggu sel-sel otak, yang dapat memperlahankan masuknya informasi ke otak. Tidak ada salahnya anda berjumpa doktor untuk mengatasi masalah ini.

5. Usia lebih dari 65 tahun
Di usia ini, manusia akan lebih sukar untuk menyerap vitamin B12 dari makanan. Kekurangan B12 serius dapat menyebabkan penyakit Alzheimer. Seiringnya bertambah usia, dapatkan nasihat dari doktor untuk mengetahui cara meningkatkan kandungan B12, misalnya dengan suplemen.

6. Mengalami depresi
Penderita depresi berat juga mengalami gangguan pada sel-sel otak. Bahkan, ketika depresi berlangsung, ada kemungkinan keadaan ini boleh membunuh sel-sel otak, sehingga menyebabkan daya ingatan ‘merosot’.

Segera cari pengubatan.Jika tidak, makin banyak sel-sel otak yang ‘hilang’, daya ingatan akan makin sukar ditingkatkan.

7. Mengunakan ubat alergi atau pil tidur
Ubat-Ubatan untuk mengatasi masalah seperti insomnia, alergi, dan gangguan, boleh juga menyebabkan fungsi otak terganggu. Maka itu, sebelum mengunakan ubat ini sebaiknya dapatkan nasihat dulu daripada doktar agar daya ingatan anda tidak ikut terganggu.

8. Terlalu banyak mengambil ubat
Jika mengambil lima atau lebih ubat, anda berisiko tinggi mengalami gangguan daya ingatan. Pastikan doktor tahu semua ubat yang anda ambil. Jika sebuah iklan ubat nampak menarik, jangan terus terpikat. Sebaiknya minimakan pengambilan ubat terbuka atau hanya mengambil ubat sesuai dengan nasihat doktor.

16 April 2011

Happy Birthday :)

Hari ni ada sorang lagi member yang mengalami pertambahan umur kih³.. Happy birthday to you Marsenda Jj.... Hari ni dia ada tugas luar pejabat.
Tak apa le, nanti balik rumah boleh celebrate dengan family. Potong kek sambil tiup lilin.. So sweet... 
Semoga anda dimurahkan rezeki, berjaya dalam hidup dan bahagia di samping insan tersayang..
Love u :-)

IKHLAS DRP : JEEMON

15 April 2011

Cinta Sejati Atau Cinta Sehari


Kecewa dan terus kecewa dalam percintaan dijalin. Kadang-kadang hati sudah bosan memikirkan soal perasaan sedang diri dimamah usia. Bosan sebenarnya apabila berakhir pada cinta yang salah. Alih-alih mengharapkan cinta sejati tetapi ia hanya kekal dan menjadi ‘cinta sehari’.

Ada waktu anda menyalahkan takdir yang menyebabkan sering kecundang lewat percintaan. Pernahkah mengkaji diri apa yang menjadi penyebabnya? Kalau difikirkan kelebihan diri, rasanya tidak kalah dengan teman lain yang sudah punya kehidupan membahagiakan bersama pasangan masing-masing. Namun, anda masih sendiri dan bagaikan orang berputus asa, anda sudah menanam cita-cita untuk tidak mahu mengharapkan sesiapa lagi.

Jangan cepat dilanda rasa kecewa. Ada pengkaji dalam soal cinta menyarankan supaya jangan menoleh ke masa lalu yang penuh kekecewaan sebaliknya sentiasa melengkapkan diri untuk menerima cinta baru. Namun, sebelum memutuskan menerima cinta seseorang, perhatikan tandanya, apakah dia memang jodoh anda?


Dia sahabat terbaik anda
Saat mengalami kesulitan, perkara pertama terlintas di kepala anda adalah dirinya,. Dia pandai menenangkan hati. Dia selalu hadir untuk anda dalam situasi apa sekalipun. Tiada orang yang lebih baik mengisi peranan ini daripada pasangan anda atau sahabat istimewa yang menjadi tempat susah senang anda. Percayalah, pasangan yang dirasakan jodoh anda, pasti tidak takut mengalami pasang surut dalam hidup ini.

Punya banyak persamaan
Hasil penelitian menyatakan, perkahwinan yang paling stabil adalah pernikahan yang membabitkan dua orang dengan banyak persamaan. Jenis persamaan itu tidak terlalu penting tetapi semua itu adalah modal untuk menjadikan hubungan semakin mantap. Menikmati semua aspek kehidupan bersama adalah antara rahsia pasangan sejati. Tidak perlu orang lain untuk membuat anda berdua bahagia. Apakah anda sudah merasakannya? Jika ya, jangan lepaskan dia.

Kepentingan anda adalah segalanya

“Cinta dimulai ketika seseorang menemukan bahawa keinginan orang lain sama pentingnya dengan hasrat hatinya sendiri.” (Harry Stack Sullivan).

Daripada bahasa tubuh dan sikapnya selama ini, terlihat jelas dia memperlakukan anda sebagai orang terpenting dalam hidupnya. Bahkan, dia sering mementingkan sesuatu untuk keperluan diri dan sekaligus dia memikirkan diri anda. Jika ini yang ada pada peribadinya, mungkin dia yang anda cari. Justeru, cinta abadi membabitkan komitmen rela berkorban untuk kebahagian pasangan, lalu jangan memikirkan orang lain di fikiran. Percayalah bahawa dialah milik cinta sejati anda.

Cinta tanpa syarat
Cuba ingat, pernahkah dia menarik muka masam saat melihat anda memakai baju yang tidak menepati seleranya? Dia barangkali pernah menegur gaya pakaian anda yang agak menjolok mata atau sebenarnya gaya pakaian anda membuatkan dia tidak senang kerana takut ada lelaki/ perempuan lain akan memberi perhatian lebih kepada anda. Atau anda pernah ditegurnya tanpa disedari gara-gara memotong rambut tanpa pengetahuannya? Namun, dia sentiasa pandai mengambil hati dan tegurannya jarang menyakitkan hati. Sebaiknya, fikirlah jika anda berkira-kira untuk memilih dia menjadi kekasih sejati. Cinta sejati adalah cinta tanpa syarat yang mampu menerima pasangan seadanya.

Sentiasa bersedia jadi pendengar setia
Setiap kali anda berbicara padanya, tidak sedetik pun perhatiannya beralih. Dia pendengar yang baik, mampu mendengar anda berbicara berjam-jam lamanya tanpa rasa bosan, penuh perhatian dan mengerti apa yang anda dinginkan.

Sering menepati masa
Untuk urusan apa sekalipun, dia selalu berusaha untuk menepati waktunya. Janji bertemu jam tujuh malam, dia sudah tiba di tempat setengah jam lebih awal. Baginya, lebih baik dia yang sampai dulu atau menjadi penunggu setia daripada membiarkan anda menunggu. Apalagi jika tempat pertemuan agak janggal untuk dirinya tetapi dia sentiasa mahu anda didahulukan.

Gerak batin atau naluri
Tanpa sebarang ucapan, anda mampu mengetahui apa yang tersirat di hati masing-masing. Anda berdua bagaikan dapat saling membaca fikiran dan menduga reaksi serta perasaan pasangan pada situasi apa sekalipun. Bila anda sudah merasakan hal sedemikian, selamat!. Mungkin dialah belahan jiwa anda.

Ujian Hidup


Dalam hidup ini kita sentiasa diuji dengan pelbagai ujian dan dugaan. Sebagai seorang hamba yang taat kepada Tuhannya ujian yang diterima hendaklah ditempuhi dengan penuh kesabaran. Ini kerana setiap orang akan diuji dengan pelbagai jenis ujian dalam hidup mereka.

Rasulullah SAW telah bersabda:

“Barang siapa yang bangun di waktu pagi sambil bersungut kerana kesusahan hidup, maka seolah-olah ia bersungut kerana perbuatan Tuhannya. Barang siapa menjadi sedih kerana perkara-perkara dunia bererti ia telah marah kepada Allah s.w.t.. Dan barangsiapa merendahkan dirinya kepada orang kaya kerana kekayaannya maka telah hilang dua pertiga agamanya.”

Bersungut Kerana Kesusahan Hidup
Salah satu ujian yang diterima adalah dengan mengalami kesusahan hidup. Setiap orang pasti akan merasai kesusahan dalam hidup kecuali orang yang telah lahir dalam keadaan atau keluarga yang kaya raya. Sebagai seorang hamba yang beriman kita hendaklah bersyukur atas rezeki yang dikurniakan. Kesusahan yang kita alami adalah salah satu ujian dari Allah kepada kita. Apabila bangun di pagi hari janganlah sama sekali kita merungut tentang kesusahan hidup yang kita alami tetapi hendaklah sentiasa berdoa supaya dimurahkan rezeki olehNya.

Bersedih Kerana Perkara-Perkara Dunia
Kita mungkin pernah menangis dalam hidup ini. Tetapi adakah tangisan air mata yang keluar itu kerana takutkan Allah atau menangis kerana perkara-perkara dunia? Contoh menangis kerana dunia adalah sedih apabila putus cinta. Ada orang yang bersedih kerana terlalu kecewa dengan putus cinta ini. Itu adalah salah satu contoh bersedih kerana perkara dunia. Ketahuilah yang dunia ini adalah bersifat sementara dan akhirat jualah yang bersifat kekal. Bersabarlah dengan ujian yang diterima dan hendaklah kita tenang menghadapinya.

Merendahkan Diri Kepada Orang Kaya
Pada zaman sekarang orang yang kaya dipandang mulia. Ini kerana golongan yang kaya mempunyai nama dan sangat dikenali hingga membuatkan orang lain hormat kepadanya. Kalau golongan miskin pulak akan dipandang rendah oleh masyarakat. Begitulah perbezaan status dalam kehidupan pada zaman sekarang ni. Sebenarnya kita tidak boleh terlalu mengagungkan golongan yang kaya. Cukuplah sekadar menghormatinya sebagai saudara kita tetapi jangan sampai boleh merasa rendah diri kerana kekayaan yang dimilikinya.

11 April 2011

CEMBURU

SELAGI ada bulan dan bintang, dan selagi makhluk ciptaan Tuhan yang paling istimewa ciptaan-Nya yang bernama manusia wujud di dunia, selagi itulah perasaan cemburu tidak akan pupus.

Malah, sejarah juga telah membuktikan permulaannya. Pembunuhan manusia pertama di dunia berlaku gara-gara cemburu.Kecemburuan anak lelaki sulung Nabi Adam, Qabil meluap-luap terhadap adik lelakinya, Habil. Habil dibunuh hanya kerana berkahwin dengan Aqlima.

Tanpa mengira latar belakang atau status sosial, lazimnya, cemburu wujud apabila lahir perasaan `pemilikan' seseorang terhadap yang lain.

Lazimnya, cemburu sinonim sebagai ukuran darjah cinta atau kasih sayang terhadap pasangan masing-masing.

Sebetulnya, jika dilihat dari aspek yang luas, cemburu tidak hanya terikat pada hubungan antara suami isteri atau pasangan kekasih.

Malah, ia juga wujud di kalangan ahli keluarga, seperti adik-beradik atau anak-anak. Tidak kurang yang beranggapan, cemburu seolah-olah menjadi hak eksklusif kepada wanita. Hakikatnya tidak.

Baik lelaki, mahupun wanita, ia wujud dalam diri setiap daripada kita. Kegagalan mengendalikan tingkah laku ini, menyebabkan ia sering kali dikelaskan sebagai sesuatu yang negatif.

Ia juga sering kali dilabel sebagai sebahagian `watak hitam' yang menghiasi personaliti seseorang. Dalam budaya Melayu, tingkah laku cemburu ini secara tidak langsung, diterjemahkan dalam cerita seperti Bawang Putih Bawang Merah, Lela Manja, Panji Semerang dan sebagainya.

Sekalipun, ketiga-tiga cerita ini memaparkan kisah yang berbeza, namun mesej dan tema yang ingin disampaikan adalah sama. Cemburu.

Watak-watak `cemburu' dalam persengketaan perkahwinan poligami, di kalangan orang bangsawan dan terhadap anak tiri semuanya menggambarkan watak hitam yang menakutkan.

Kesan cemburu juga bukan sedikit. Selain mengundang konflik yang tidak berkesudahan, kegagalan mengawal tingkah laku ini boleh mengundang tragedi.

``Cemburu boleh merangsang seseorang itu menjadi agresif sama ada secara lisan atau fizikal ke atas pasangannya atau orang ketiga.

``Serangan fizikal ini boleh membawa kepada kecederaan atau tragedi seperti kematian atau kemusnahan harta benda,'' kata Pensyarah Jabatan Psikologi dan Kaunseling, Fakulti Pembangunan Sosial dan Manusia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Mohd. Mahzan Musa.

Menurut beliau, cemburu juga menyebabkan individu terbabit sering terhimpit dengan konflik dalaman dan dengan orang lain.

Jelas beliau, jiwa orang yang cemburu ini sentiasa bergolak, tidak tenang dan sentiasa berperang dengan diri sendiri.

Cemburu adalah satu bentuk ancaman psikologi terhadap hubungan dalam perkahwinan atau percintaan yang terjalin, akibat kehadiran orang ketiga.

Selain itu, cemburu juga dilihat sebagai satu bentuk persaingan. Dalam persaingan, ada pihak yang kalah atau menang.

Apabila seseorang merasakan `pasangan'nya bakal ditawan oleh pihak ketiga, dan keadaan ini sukar dikendalikan, individu terbabit akan berasa terancam.

``Bagaimanapun, hubungan ketiga ini boleh jadi wujud atau hanya `bayangan' minda individu terbabit.

``Biasanya, rasa cemburu yang tidak berasas ini kesan daripada syak wasangka terhadap pasangannya,'' katanya.

Menurut Mahzan, cetusan rasa cemburu yang berlaku antara suami isteri atau pasangan kekasih adalah kerana `nilai' hubungan tersebut.

Atas sebab itulah, pasangan atau kekasih yang dianggap sebagai tempat bergantung, teman, sahabat, rakan yang membentuk ikatan ini dipastikan tidak akan terlepas atau jatuh ke tangan orang lain.

Mahzan memberitahu, cemburu juga bukan sekadar cetusan perasaan. Ia adalah gabungan interaksi cetusan minda, tindakan, sikap dan niat seseorang.

Ia dikelaskan sebagai satu tingkah laku sosial yang tercetus dalam situasi-situasi perubahan dalam kehidupan seharian.

Cemburu, mampu mempengaruhi pemikiran, perasaan dan tindakan seseorang. Selain itu, ia juga merobah aspek fisiologi tubuh seperti peningkatan degupan jantung, pernafasan dan tekanan darah.

Bagaimanapun, rasa cemburu yang wujud ini menyebabkan individu terbabit melalui satu tindak balas psikologi.

Antaranya menyalahkan diri sendiri, membandingkan diri dengan pihak ketiga dan melihat imej diri tidak sehebat orang ketiga.

``Pelbagai reaksi emosi yang muncul seperti rasa marah, derita, takut, sedih, geram dan sebagainya.

``Dari aspek fizikal, mereka akan berpeluh, menggigil menahan kemarahan, sesak nafas, susah tidur, hilang selera makan dan mengalami kemurungan,'' ujarnya.

Secara umum, dari aspek keamatan atau kekerapan cemburu ini di antara lelaki dan wanita tidak banyak bezanya.

Lelaki

Biasanya, mereka akan menafikan atau mengelak apabila timbul rasa cemburu.
Tetapi, lelaki yang kecewa atau terguris kerana perasaan cemburu ini lebih cenderung untuk meluahkan rasa marah.

* Lelaki akan bertindak ganas secara fizikal apabila cemburu. Tindakan ganas ini lebih cenderung dilakukan kepada orang ketiga

* Dalam berdepan dengan cemburu, lelaki bertindak untuk mengawal dan mengekalkan harga diri.

Wanita

Pendekatan yang digunakan oleh wanita apabila timbul rasa cemburu ialah dengan meluahkannya

* Wanita yang kecewa atau terguris kerana cemburu biasanya akan menangis, bermasam muka dan kelihatan resah gelisah atau gusar. Mereka juga akan mendera secara lisan.

* Wanita lebih emosional dan bertindak balas terhadap orang ketiga. Ketika cemburu, wanita sedaya upaya berusaha untuk mengekalkan hubungan.

Kajian mendapati, wanita mencetuskan cemburu dengan lima tujuan:

* Mendapatkan ganjaran atau habuan seperti perhatian

* Menguji kekuatan hubungan mereka

* Membalas dendam kerana kecurangan pasangan

* Memperbaiki harga diri

* Menghukum pasangan.

Jenis-Jenis Cemburu

i. Normal
Cemburu kerana wujudnya ancaman sebenar terhadap hubungan intim mana-mana pasangan kerana kehadiran orang ketiga.

ii. Khayalan
Ia adalah cemburu yang tidak normal. Individu terbabit mempercayai secara berterusan kononnya wujud ancaman daripada pihak ketiga.

Jika ia berlanjutan, individu terbabit perlu dirujuk kepada doktor atau pakar psikiatri. Mereka juga perlu menjalani kaunseling.

iii. Melampau
Jenis yang sukar dikawal. Ia didapati hampir sama dengan mereka yang mengalami post traumatic stress. PTS ini biasanya dialami mangsa penderaan emosi, fizikal dan seksual.

Sifat cemburu yang keterlaluan atau terlampau boleh menimbulkan kesulitan.

Ada pasangan yang sanggup mengawal atau sering mengintip pergerakan pasangannya. Mereka berusaha mencari bahan-bahan bukti sebagai tanda kecurangan pasangan dan sebagainya.

Ini dikelaskan sebagai satu penyakit. Bagaimanapun, individu tersebut tidak menyedari kerana merasakan perbuatannya sesuatu yang normal.

Golongan ini, memerlukan rawatan jika ia sampai ke tahap yang menyulitkan kehidupannya sendiri dan pasangan.

Tip atasi cemburu

* Tidak bertindak melulu dan kawal diri

* Selidik sesuatu dengan fikiran rasional

* Tidak memendam perasaan seorang diri

* Luahkan rasa yang terbuku di hati dengan seseorang yang dipercayai

* Berbincang dan bersemukalah dengan pasangan

* Berjumpa pakar kaunseling yang arif berhubung selok-belok rumah tangga.

10 April 2011

Telur Ayam Tiruan


Cara mengenal telur tiruan:

1. Selepas telur dipecahkan, putih telur dan kuning telur akan segera bercampur.

2. Cangkerang telur tiruan agak berkilat berbanding telur sebenar, tetapi tidak begitu ketara.

3. Apabila disentuh dengan tangan, ia terasa agak kasar berbanding telur sebenar.

4. Apabila telur tiruan digoncang ia akan berbunyi kerana air berlebihan daripada bahan pepejal.

5. Telur sebenar agak berbau seperti daging mentah.

6. Ketuk-ketuk sedikit telur itu. Telur sebenar berbunyi lebih rapuh berbanding telur tiruan.


7. Selepas memecahkan telur tiruan, kuning telur dan putih telur akan cair bersama. Ini disebabkan kuning telur dan putih telur dihasilkan daripada bahan mentah yang sama.

8. Ketika menggoreng telur tiruan, kuning telur akan mengembang tanpa disentuh.

Telur adalah sumber protein yang murah dan dimakan oleh penduduk Malaysia. Memandangkan ia merupakan makanan kegemaran ramai, Persatuan Pengguna Pulau Pinang menggesa pihak berkuasa supaya menjalankan siasatan dengan segera berhubung isu telur tiruan ini.

Tambahan pula, telur tiruan mungkin mengandungi gelatin yang haram dimakan oleh orang Islam.

07 April 2011

Pok Chik Saidin

Pagi tadi kuar g Pekan Rabu sekejap (atas arahan bos ye)... Pastu singgah kat satu kedai yang agak tersorok la.. Ada sorang pak cik jual cucur peneram dgn kuih bahulu.. Err kedai dia biasa je tp apa yang menarik perhatian aku ialah tulisan² yang di tampal kat tiang depan kedai dia tu.. 

sory.. gambo tak jelas.. guna camera hp je :p


 

'bila akar menjadi puchuk'  peribahasa yg dicipta oleh pak cik saidin




Sempat jugak aku buat mini intebiu dgn Pak Cik Saidin... Dia cakap dia tulis tu sebab tensen. Kadang² ilham datang masa tgh bawak moto.. Banyak lagi kata² ajaib dari dia yg tak sempat aku nak upload..

Sebelom pulang ke pejabat aku mintak pak cik ni buat pose dgn kuih dia........
 
inilah pak cik saidin