25 January 2013

Allahuakbar.. Jangan Sampai Terminum Air Kencing Anjing - Merenung Sejenak

Dikatakan kisah ini diceritakan sendiri oleh baginda rasulullah s.a.w sendiri kepada para sahabat,tapi bagaimana taraf hadis tersebut,saya tidak pasti.Jika saya tersalah sila beri teguran..
  
Pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "Kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam." Nak dijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun jadi kebingungan. 

Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam. Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah. Tapi kalau zaman Nabi Musa, barang siapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu.

 Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam. 

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu. Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

22 January 2013

kalau perempuan tanya + kata

1. Kalau perempuan tanya : Lawa ke budak pompuan tu?
   Makna tersembunyi     : Siapa yang paling lawa? I ke, budak pompuan tu?



2. Kalau perempuan tanya : You dah makan ke belum?
   Makna tersembunyi     : Jom pi makan. Lapar ni!



3. Kalau perempuan kata : Lawa-lawa la baju kat sini,yek. 
   Makna tersembunyi    : Belikanlah untuk I.


4. Kalau perempuan kata : Rasa macam nak pening la.
   Makna tersembunyi    : Tolong picit kepala.



5. Kalau perempuan kata : Letihnya hari ni. Mana nak masak, basuh kain-baju lagi... 
   Makna tersembunyi : Kita makan kat luar jelah. Lepas tu, tolong basuh kain-baju sekali, yek.


6. Kalau perempuan kata : Kita lebih sesuai berkawan saja. 
   Makna tersembunyi    : I tak nak kat you. Tak paham-paham ke?


7. Kalau perempuan kata : I suka berkawan dengan you.You baik,memahami bla bla la... 
   Makna tersembunyi    : Hish... I rasa macam minat sesangat kat you la. Rasa macam nak jadi awek you je.


8. Kalau perempuan tanya : You pernah tak teringatkan awek you yang dulu? 
   Makna tersembunyi : Kalau nak gaduh, kalau berani sangat, sebut la nama dia depan aku.


9. Kalau perempuan kata : I sanggup berkorban demi kebahagiaan you. 
   Makna tersembunyi : Amboi! Aku kena berkorban. Habih, hangpa dua ekoq gak yang seronok. 

10.Kalau perempuan kata : I tak kisah kalau memang betul you nak kahwin lagi satu. asalkan you berterus-terang dengan I, bersikap jujur dan berlaku adil. 
   Makna tersembunyi : Sapa kata aku tak kisah? Adil ke tak adil, aku tak kira! Langkah mayat aku dulu sebelum nak menikah lagi satu. Ini cuma contoh saja.

KIKIKI #NISUMAJOKEJETAU

Ujian Kesegaran Minda

Jawab spontan, jangan byk fikir!
Baca satu demi satu!
Concentrate!

1. Kertas A4 apa warna dia ?

2. Asap warna dia ?

3. Tisu warna dia apa ?

4. Lembu minum apa ?

yang jawab susu konsentrasi anda terganggu, sbb lembu minum air..

1. Rambut anda warna apa ?

2. Tulisan ini warnanya apa ?

3. Jalan raya warnanya apa ?

4. Kelawar tidurnya bila ?

yang jawab malam, ertinya konsentrasi anda terganggu. sbb kelawar tidur siang hari.

1. Warna cendol apa ?

2. Daun kelapa warnanya apa ?

3. Warna bagi kebanyakan daun ?

4. Harimau makannya apa ?

yang jawab rumput itu salah. sbb harimau makan daging


HAHA CHILL LAH!!

17 January 2013

6 perkara ini yang wajib kita sibukkan diri



1- Jika manusia sibuk memperbanyakkan amal, maka hendaklah kamu sibuk menyempurnakan sebaik-baik amal.

2- Jika manusia sibuk dengan perkara-perkara sunat, maka hendaklah kamu sibuk menyelesaikan perkara-perkara fardhu.

3- Jika manusia sibuk memperbaiki perkara-perkara zahir, maka hendaklah kamu sibuk memperbaiki perkara-perkara batin.

4- Jika manusia sibuk mencari kesalahan orang lain, maka hendaklah kamu sibuk mencari kesalahan diri sendiri.

5- Jika manusia sibuk mencari kesenangan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari kemakmuran Akhirat.

6- Jika manusia sibuk mencari keredhaan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari keredhaan Akhirat.